3+2 ikon

Na nem a Szerbiai együttesről írok, amelyik a rendszerváltás környékén elsöprő sikert aratott Magyarországon. A kategória alapján látható, hogy valamilyen köze kell, hogy legyen az autókhoz. Nos jelen esetben ez 3 autó és 2 ezekhez kapcsolódó dologról írnék. Az autóipar mindíg jelen volt az amerikai filmgyártásban mindkét fél számára gyümölcsöző volt ez a kapcsolat. Valószínűleg a filmek nélkül is olt sikere az alábbi autóknak, de azt gondolom, hogy a filmeknek köszönhetik, hogy ikonná váltak. Természetesen a választásom szubjektív, más autókat is kiválaszthttam volna, de számomra ezek valóban ikonok.

Ikon 1.

A Ford Mustang a Ford Motor Company által készített személyautó, eredetileg a Ford Falcon compact alapjaira építve, de egy sokkal erősebb izomautó, eredeti nevén pony car. Az első példány Dearbornban 1964. március 9-én gurult le a futószalagról, nem sokkal később 1964. április 17-én, a New York World’s Fair-en csodálhatták meg az érdeklődők. Az Amerikai televíziós hálózatban április 19-én mutatták be. A Goldfinger című James Bond-filmben 1964 szeptemberében láthattuk. Az egész típussorozat meghatározó az autóvilág történelmében. A Mustangból csak az első 18 hónapban több mint egymillió talált gazdára az autószalonokban.

Bár az autó már a megjelenés évében szerepelt a Goldfinger James Bond filmben, de igazából emlékezetessé az 1968-as Bullit t című film tette. A főszereplő Steve McQueen ezzel a mozival lett igazán híres, és talán nagy szerepe van abban, amivé a Ford Mustángot tette a film.

A Bullittban hajtott jószág egészen pontosan egy ’68-as 390 Fastback GT, melynek V8-asa 325 lóerőt teljesít. A filmtörténet legemlékezetesebb autós üldözési jelenetei közé tartozik az a kilenc perc, amely során a Steve McQueen által alakított zsaru a Mustang nyergében üldözi és teszi taccsra a gengsztereket és autójukat, egy ’68-as Dodge Charger 440 R/T-t. Igen, a Mustang ellenfele a korszak nem kevésbé meggyőző izomautója, melyre most a másodhegedűs szerepét osztották.

A forgatáson két Mustangot használtak (el). Miért éppen Mustangot? Sokak szerint azért, mert Steve McQueen választása erre a típusra esett. Lehetséges. Az viszont tény, hogy a Ford Motor Company akkoriban hosszú távú kapcsolatban állt Hollywooddal, így a filmben előtérbe kerülő autók mindegyike Ford: a taxi, melynek sofőrjét Bullitt kihallgatja, az ügyész limuzinja és a rendőrautók nagy része tőlük van. A két, Highland Green színűre fényezett Mustang 390 köbinch (kb. 6391 ccm) lökettérfogatú motorját Max Balchowski versenyző-autóépítő vette kezelésbe. A 375 lóerős Dodge ugyanis könnyedén otthagyhatta volna a Mustangot. Ezért Balchowski versenyeken már bevált módosításokat hajtott végre a karburátoron és a gyújtáson, eltüntetve a két rivális teljesítménye közti különbséget. A Mustangok szerkezeti megerősítésére is szükség volt, hogy elviseljék a hatalmas ugrások utáni földetérést. A nagy terhelésre jellemző, hogy egy ugrás során a Ford olajteknője elrepedt, Balchowski azonban a szűkös határidőtől hajtva azon melegében meghegesztette a törött részt.

A jelenet kivitelezésében nagy szerep hárult az autóvezetőkre. A fáma szerint McQeen saját maga kaszkadőre volt, vagyis a Mustangot végig ő vezette. Valójában azonban, bár több mozzanatot ő csinált meg, a rázósabb képsorokat profi kaszkadőrökre bízták. A huppanós ugrásokat Bud Ekins motorversenyző kivitelezte, ő volt később a bukó motoros is. A trükkösebb megoldásokban segédkezett az autós kaszkadőr Carey Loftin. Amikor a Mustang belső tükrében Steve McQueen látszik, ő vezet. Amikor a tükör kissé elfordulva áll, és a belső kamera még a sofőr vállát és kezeit sem mutatja, más ül a volánnál.

2019 Ford Mustang Bullitt
2019 Ford Mustang Bullitt

Ikon 2.

Nem régen láthattuk az autót Clint Eastwood filmjében, amelyben nem csak szerepelt de a film címét is szolgáltatta. Azonban a Ford Gran Torino a Starsky and Hutch című sorozatból vált híressé.

Ikon 3.

Ikon 4.

Ikon 5.

Folytatom…